Hua Hin

Vi är i Hua Hin! Kom hit nån gång på eftermiddagen. Hotellet är fint men vi verkar bo lite off. Så blir att ta taxi till stranden.

När vi kom hit så såg vi oss omkring. År lite mat och besökte en marknad. Men nu är vi så trötta så det blir nog en tidig kväll.

MBK

Vilken dag! Vi åkte till MBK shopping center vid 11 och åkte därifrån 20! Så nästan alla julklappar är fixade. Jag köpte lite saker till mig själv också, byxor, en ring etc. Till lunch åt vi phad thai och till middag grön curry. Helt underbar dag! Synd bara att vi fick en dag mindre här nu. Imorn åker Jonna hem och Nadja och jag drar vidare. Lite oklart än vart men det står mellan pattaya, hua hin och koh samed.

Igår sov en en timme på hotellet. Sen drog vi iväg och åt lite mat. Jag tog en röd curry som var svinstark men den gick ändå att äta. Men gott var det. Efter det drog vi till nattmarknaden Patpong. Handlade lite grejer och sen drog vi hem och somnade på en gång.

Bangkok

Asså fyfan vilken hemsk resa! Något som skulle ta en dag, tog istället tre dagar! Efter min senaste update gav vi upp i taxikön och började knata not terminal 3 i spöregn. Enligt en vakt var det 1km dit och det skulle ta typ 10 min att gå. Oj så fel han hade. Så där gick vi, mitt bland bilar och vatten upp till knäna typ. Vid den tidpunkten hade vi ingen aning om vårt flyg hade gått eller om vi ens gick åt rätt håll. Så man ville ju bara lägga sig ner och dö typ. Men mitt i all skit fick vi hjälp med att hoppa in i en taxi som tog oss till terminalen.

Där fick vi veta att flyget hade gått och att vi kunde boka om oss till samma flyg fast dagen efter. Men det va ju inte gratis så vi ville hellre komma med ett tidigare flyg. Så då satte vi oss ner och väntade på att en phillippine airlines biljettdisk skulle öppna. När den öppnat så tyckte vi att det var alldeles för dyrt och bestämde oss för att boka med Thai airways istället. Det gick inte på hemsidan så då var vi tvungna att åka till terminal 1 och boka genom deras biljettdisk. Vi fick hjälp av en polis att hitta en bra taxi. Framme på ettan var det såklart stängt hos thai... Några i Security hjälpte oss att få kontakt med dem och efter mycket daltande och prisprutande kom vi överens om att vi skulle bli hämtade av en travel agency.

På travel agencyn tog det två och en halv timme att boka resan. Först var deras wi-fi nere, sen stavade tanten mitt namn fel och det tredje problemet var så obegripligt att jag inte klarade av att lyssna. Men till slut lyckades vi bli inbokade på thaiflyget med avgång 13.10. Vi kom till travel agency 5.30 och åkte därifrån vid 8. Efter det så flöt allt på normalt, flyget va lite försenat mem det va inget som vi reagerade på efter all skit vi har upplevt.

Nu har vi två kvällar och en dag i Bangkok framför oss, så det blir ju spännande att se vad vi hittar på. Vi har inte sovit på 30 timmar så det blir tyvärr första prio.

Manila

Tyfonen drabbade oss värre än väntat. Det har regnat så mycket i Manila idag så vårt flyg till Manila var jätteförsenat. Detta gör att vi antagligen missar flyget till Bangkok. Det flyget är också försenat och har inte gått än. Så vi står i nån jäkla taxikö nu och väntar på nån som kan köra oss till rätt terminal och hoppas att vi hinner till flyget. Men vi måste checka in vårt bagage igen så vi kommer nog antagligen inte att komma till Bangkok ikväll, så det suger lite.

Igår åt jag pasta på ett café i Kalibo

Kalibo

Nu är vi i Kalibo! Egentligen skulle vi lämnat boracay imornbitti, men eftersom en tyfon drar in över Filippinerna inatt så var vi tvungna att åka idag istället. Vi som hade räknat med en till dag på stranden när vi vaknade imorse.
Vi bor på ett halvfräsht pension house nära flygplatsen inatt, och flyget till Bangkok går ganska sent imorn. Så vi får väl se vad Kalibo har för spännande att erbjuda.

Vårt pension house...

Dagarna i bilder

Pestopasta! På en grekisk restaurang!

Pannkaka med banan, choklad och grädde
Åkte segelbåt igår, Jonna va lite rädd!

Pizza igår!

Bläckfisk med spicy garlic

Vi ba njuter

Nu har vi haft några mysiga dagar i boracay! Ön är mycket större och turistigare än vad jag trodde, och det känns både bra och dåligt. Det är dyrare men samtidigt finns det fler saker att göra och se. Igår var vi på en båtutflykt med "island hopping". Man åkte runt till lite olika öar och gjorde olika saker. På ett ställe kunde man gå in i en grotta. Men det gjorde inte jag. Sen vsr det cliffjumping på ett ställe och det var superkul. Hoppade från 7m ner i vattnet. Så stannade vi och snorklade på ett ställe men det va inte så bra. Lunch var även inkluderat. Annars har vi bara tagit det lugnt på stranden, ätit och festat lite.

Solnedgången

Några kids lärde oss firedance, jättesvårt!

I skrivande stund chillar vi med pommes och en varsin shake, coconut-vanilla för mig😏

Boracay

Jösses vilken resa! Först MTR till flygplatsen, sem flygresa, sen Shuttlebus, sen båt, sen minishuttle och till sist en prommis på stranden till ett guesthouse. Gick upp 7 igår och kom fram ca kl 19. Så det var en riktigt lång dag! Igårkväll gick vi och åt lite middag och kollade samtidigt på en eldshow typ. Har för mig att de höll på med sånt i Kambodja också. Så det var kul! Efter maten gick direkt och la oss typ för att vi var så trötta.

Idag gick vi upp halv 11! Så då var vi utvilade. Då bytte vi rum faktiskt för våran AC var alldeles för högljudd och man kunde höra allt nattliv utanför. Dessutom fungerade inte nån adapter i det rummet. Sen blev det pannkaksfrukost och häng på stranden. Alltså vilket paradis! Det är nästan mer paradis här än vad det är på Koh Lipe i Thailand!

Blev så sen frukost idag, så vi hoppade lunchen och delade en pommes på eftermiddagen. Till middag idag har vi ätit mongolian bbq, precis som på Ghingis hemma i Linkan! Man tar alltså råvaror från en buffé och så wokar en lite gubbe det.

Sista kvällen i Singapore

Så har vi spenderat vår sista kväll här i Singapore. Först åt vi en varsin kebab lite snabbt innan vi drog till gardens by the bay för att kolla på en ljusshow med jultema. Riktigt fint att se skulpturerna "supertrees" blinka i massa färger!

Efter det gick vi och köpte lite öl och satte oss på en brygga på andra sidan av marina bay sands. Precis i närheten var det dags för nästa show som bestod sv ljus och vatten. Vatten sprutades upp mot himlen och fungerade som en projektorduk där det visades massa bilder och klipp. Supercoolt!

Sista stoppet för kvällen blev en rooftop bar som heter Altitude. Jättehäftig nattklubb 63 våningar upp! Där drack vi en Singapore sling, dansade lite och sen tog vi en taxi hem. Imorn är det Singapore marathon (något för oss Carin?) så gatorna var avstängda, vilket gjorde att det tog lång tid att komma hem!
Utsikt mot marina bay sands!

Marina Bay

Idag sov vi lite längre eftersom att vi var ute hela natten. Vid 12 fick även byta till ett större rum.

Sista dagen har vi spenderat i gallerian The shoppes at marina bay sands, där vi åt lite lunch och strosade. Sedan gick vi över till gardens by the bay för att kika runt på naturen och gå runt i de två stora växthusen som finns där. De heter Flower dome och Cloud forest. Det var riktigt kul att gå in i dem och kolla på växtlighet. Nu på eftermiddagen öppnade sig himlen helt och hållet i Singapore och det bara öser ner regn. Tror blixten slog ner här i närheten också för det small till rejält!

Ikväll ska vi tillbaka hit till marina bay och kolla på två shower. En ljus och en vatten. Så det blir kul! Sen ska vi upp i Marina bay sands till en klubb dom heter Altitude. Så det ska bli kul!

Imorn går flyget till Kalibo, Filippinerna vid 11.

Fredagkväll

Jösses vilken kväll! Vi åt mat i ett foodcourt igen i en galleria, det blev koreanskt den här gången. Sen drog tog vi MRT till lakeside, där Nadja har bott under sina 4 månader här. Så fick vi se hennes lägenhet och sen gick vi till en förfest i närheten där det var massa svenskar.
Efter förfesten tog vi en taxi till stan, till en nattklubb som heter Zouk. Det gick inte alls att förstå sig på hur den var uppbyggd så det var lite rörigt. Vi gick typ vilse hela tiden. Och mycket folk var det också. Vid ett tillfälle så stod vi som packade sillar på dansgolvet för att det var så mycket folk! Jag har aldrig varit med om något liknande. Vid 4.30 kände vi att det var dags att åka hem så vi tog en taxi till ett litet Kina-hak i närheten av vårt hostel för att äta lite. Där blev det en fishball-soup med nudlar. Ganska gott faktiskt! En riktigt bra kväll!

Orchard

Hallå hallå! Vi landade strax efter midnatt i Singapore. Allt har gått jättebra och det var fantastiskt mysigt att få se lilla Nadja igen. Efter en bökig taxiresa till hostelet somnade vi runt halv 3. Upp igen vid halv 9 för att få ut så mycket som möjligt av dagen.

Nu sitter Jonna och jag på starbucks i en galleria som heter Orchard. Den är himla tjusig och fabulös. Nadja är och skriver tenta. Men innan det försökte vi promenera ner till marinan från hostelet, men det gick inte så bra så då blev det att åka MRT (tunnelbana). I marinan tog vi lite bilder och sen åt vi indisk mat på ett foodcourt. Nadja övergav oss efter det så då försökte Jonna och jag ta en turistbuss, det gick inte heller så bra så då tog vi tunnelbanan till den här gallerian istället.

Hong Kong

Nu är vi i Hong Kong! Första flighten till London var inte så nice för Jonna och jag fick inte sitta bredvid varandra. På Heathrow åt vi en varsin caesarsallad (utan kyckling!) och strosade i butiker. Sedan började vår 11 timmar långa flygning mot Hong Kong.

Cathay Pacific var mycket behagliga att flyga med. Vi fick mat och dryck när vi ville och man kunde kolla film hela tiden. Blev mest sex and the city för oss båda. Jag hade dock lite svårt att sova. Men nu är vi iallafall i Hong Kong och avnjuter en varsin kall dryck i en "lounge" där det doftar en blandning mellan wonton-soppa och curry. Om ca 2,5 timmar går flyget mot vår sludestination Singapore!

På väg

Nu är vi på väg! Vi sitter just nu på starbucks på Arlanda och väntar på att få boarda första flygningen. Jonna sitter och försöker få i sig en drickyoghurt som inte alls verkar särskilt festlig. Vi har även ätit en varsin laxbagel och en kaffe. Hoppas vi har wi-fi större delen av tiden så att jag kan blogga mycket.